07 maj 2024

Nu får Göta en egen arena – bostadsbolaget satsar på en aktiv fritid med många möten

Nästa vecka inviger Bostäder i Borås sin andra multiarena, en sportplan för bland annat fotboll, basket och innebandy. Bolaget har sedan tidigare en arena på Hässleholmen, och nu är det hyresgästerna på Göta som får ta del av ytterligare en ny aktivitetsyta. Förhoppningen är att platsen ska bli en aktiv mötespunkt för både barn och vuxna.

- Genom den här satsningen vill vi göra Göta ännu mer levande, säger Genc Avdiu, vikarierande områdesutvecklingschef på Bostäder i Borås. Multiarenan är en viktig del i vårt arbete med att främja en aktiv fritid och skapa gemensamma mötesplatser i vår stad. Vi hoppas att götaborna kommer att använda den nya arenan minst lika mycket som våra hyresgäster på Hässleholmen använder sin.

Utöver multiarenan bygger bostadsbolaget även ett utegym i anslutning till planen. Tanken är att man ska kunna använda området både för träning på egen hand och i grupp. Multiarenan och utegymmet skapar möjligheter för både organiserad idrott och spontana lekar, vilket ska stärka samhörigheten och aktiviteten i området.

Invigningen av den nya arenan sker på onsdag 15 maj klockan 15 – 18. Besökarna kommer att serveras fika och få testa den nya anläggningen. Tillsammans med Bostäder i Borås inviger även Borås Stad en ny mötesplats på Göta i samband med invigningen.